fredag 24. juni 2011

Herren er med dere, når dere er med Han

For en del år siden fikk jeg en aha-opplevelse som jeg syntes var så viktig at jeg straks skrev den ned i en notatbok jeg har tatt godt vare på, sammen med andre tanker og ting jeg tenkte var viktig å huske i vandringen med Gud. Det var nok på et tidspunkt jeg følte meg trukket i flere retninger, og jeg begynte å tenke på jeg ikke ville risikere å miste det faste, gode taket jeg følte jeg hadde til Jesus. Så jeg sa til meg selv og til Jesus:"Jeg vil alltid leve med Jesus! Herre, la meg aldri gå vekk ifra Deg!"

Det var da denne tanken begynte å ta form:
"Det er klart Jesus vil gå med oss og holde i vår hånd, men så snart vi begynner å trekke å dra for å komme oss til det forlokkende synet der borte (på en annen vei) så slipper Han oss. Jesus følger ikke etter oss vekk fra den riktige veien, ut i synden... Men når vi søker tilbake igjen til Ham, vil vi se at Jesus står der, klar til å gripe tak i oss igjen."
Når vi leser i Bibelen kan vi se at Gud sier omtrent det samme i sitt eget ord: "Herren er med dere når dere er med Han. Hvis dere søker Ham, skal han la seg finne av dere. Men hvis dere forlater Ham, skal Han forlate dere." (2.krøn 15:2). En ting er helt sikkert og det er at man ikke kan følge både Jesus og samtidig følge seg selv. For å følge Jesus innebærer nemlig at vi må fornekte oss selv som Jesus sier i Matteus 16:24: "Den som vil følge etter meg, må fornekte seg selv og ta sitt kors opp, og følge meg."


Det er en stor risiko for at vi på veien med Jesus kommer på avstand fra Ham fordi vårt eget begjær og søken etter andre ting enn Jesus og Hans vilje med våre liv, trekker oss i en helt annen retning. Kanskje vi synes vi ser et liv som virker mer tiltalende enn det livet vi tror vi vil få med Jesus, eller det kan være at man har andre ting å gjøre som vanskelig lar seg kombinere med et hellig og gudfryktig liv med Herren. Man kan ha opplevd fristelser og nedturer. Eller å blitt skuffet av mennesker, kanskje til og med mennesker som tilsynelatende elsker Jesus. Det finnes nok mange andre grunner til at mennesker mister troen og velger å gå sin egen vei, men om man elsker Jesus og har bestemt seg for å følge Ham, er det faktisk ingen ting som kan hindre oss.

Herren er opptatt av at vi skal klynge oss til Ham, holde fast ved Ham og ha blikket festet på Ham hele tiden. Mister vi Jesus av synet vil det dukke opp veldig mange andre ting som vil stjele vår verdifulle oppmerksomhet og dra oss bort fra Ham. Men Jesus som elsker oss snur heller ikke ryggen til oss når dette skjer. Han er der med sine hender rekt ut og venter på at vi skal vende om, komme til Han og bli hos Han. Leser vi videre i 2. krøn 15:4 står det: "Men da de i sin trengsel vendte om til Herren Israels Gud og søkte Ham, lot Han seg finne av dem." og i profeten Jesaja sier Gud: "Jeg lot meg se av dem som ikke spurte etter Meg. Jeg lot meg finne av dem som ikke søkte etter meg... Hele dagen rakte jeg mine hender ut til et gjenstridig folk, som vandrer på en vei som ikke er god, etter deres egne tanker." (Jes 65: 1,2)

Gud er full av nåde og kjærlighet. Hans hånd rekkes ut også til dem som er langt borte, på en vei som ikke er god. Gud er også hellig og rettferdig, og det står ingen steder som jeg har lest at Gud følger etter oss når vi velger å gå andre veier. Han ønsker at vi selv skal velge å leve i Hans kjærlighet, omsorg og nåde. Den er ikke påtvunget, for Gud trenger seg ikke på noen, men Han vil at vi skal trenge oss på Ham. Hvis du vil holde deg nær Gud så skal Han være nære deg alltid. "Jeg skal ikke slippe deg og ikke forlate deg" (Jos 1:5) sier Herren. Hvis du aldri vil forlate Gud eller slippe taket på Frelseren når du merker at forholdet trues av ytre omstendigheter, vil Gud alltid sørge for en utvei. En utgang som fører deg nærmere Ham!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar